Keresés az oldalon

Delbács Nauszika tanárnő szervezésének köszönhetően a Magyar Tudományos Akadémia Wigner Fizikai Kutatóközpontjának nyílt napján vettünk részt. A Hunyadi Iskola a téma iránt érdeklődő 8. osztályos, és gimnazista tanulói a Magyar Tudomány Ünnepe keretében látogattak el Csillebércre, az egykori Központi Fizikai Kutató Intézetbe.

A különböző iskolák tanulóit és kísérőiket a kutatóközpont igazgatója fogadta, mesélt nekik az intézmény múltjáról, majd a kutatóközpont munkatársai kíséretében 12 labort, és az Intézet adatközpontját nézhettük meg. Választásunk szerint 3-3 kutatóhelyet látogattunk meg 6-9 fős csoportokban, s az ott dolgozó kutatók elmagyarázták, mivel foglalkoznak, milyen kísérleteket végeznek. Először olyan laborban jártunk, ahol az egészségügyi vizsgálatokhoz hasonló röntgensugarakkal végeznek vizsgálatokat. A röntgensugarak segítségével meg tudják állapítani, hogy egy-egy tárgy, például egy kép festékei milyen anyagokból készültek, esetleg van-e egy másik kép is a látható festmény alatt.

Vendéglátónk mosolyogva válaszolt egyik tanítványunk kérdésére, miszerint, ők nem dolgozni, hanem tulajdonképpen játszani, legkedvesebb tevékenységüket végezni járnak a munkahelyükre. A készülék, amivel megnéztük egy ezüst(ként vásárolt) gyűrű alkotó anyagait, az ő két éves munkájának, fejlesztésének az eredménye, és ilyen sehol máshol nincs a világon.

Sétánk második állomásán a fúziós energia előállításával, ennek érdekes nehézségeivel ismerkedtünk. A gyerekek ismét hallhatták az örök törvényt, miszerint energiát előállítani nem lehet, csak valaminek a már meglévő energiáját tudjuk felhasználni. Ha az atommagon belüli részecskéket egyesítik, akkor nagy mennyiségű energia szabadul fel. Itt azt tanulmányozzák, hogyan lehetne ezt ipari körülmények között előállítani. A részecskék ütköztetéséhez ugyanis többek között hihetetlenül magas hőmérsékletre van szükség.

A következő állomáson a környezetünkben lévő természetes és a mesterséges sugárzásokról volt szó. Megnézhettük a kutatólabort, ahol a különböző sugárzó anyagokat is vizsgálják. Láttuk, védőeszközként milyen ólomból készült „téglákkal” vették körbe a mérőhelyeket, milyen mérőműszereket használnak. Itt a gyerekek a kézbe vehettek egy kicsi üvegcsét, amelyben higany volt, illetve megnézhették, hogyan folyik a higany a kicsi üveg tálkában, hogyan viselkedik a folyékony fém mozgatás hatására.

Végül még a nem Newton-i folyadékok furcsaságait is láthattuk.

Nagyon fontosnak érzem azt, amit a fúziós energiáról szóló ismertetőt tartó fiatal kutatótól hallottunk. Több száz fizikusra és több ezer mérnökre, technikusra van szüksége ma és a közeljövőben Magyarországnak…

Kedves Tanítványaink! A pálya- és iskolaválasztáskor (is) gondoljatok a természettudományokra, a tudományos és a műszaki pályákra! 

A Wigner Fizikai Kutatóközpont által kínált foglalkozások a következők voltak: 1. „Nanogyémánt az orvostudomány szolgálatában” 2. „Hatékony fémanalízis, avagy miből van az ékszerem?” 3. „Múzeum a gyorsítóban – régészkedés protonokkal” 4. „Milyen messze van az űr?” 5. „Megmérjük a láthatatlant” – Részecskefizikai detektorok 6.  Adatközpont látogatás 7. „Egykristályok növesztése optikai kutatásokhoz / Atomok sorakozó” 8. „Új anyagokat építünk a jövő szolgálatában” 9. „Miről beszélgetnek az idegsejtek az agyban?” 10. „Komplex folyadékok - szemcsés anyagok” 11. „Radioaktív elemek környezetünkben: természetes és mesterséges radioaktivitás” 12. „Magfúzió - Kutatás egy fenntarthatóbb jövőért”.

Bebesi Dalma

Hunyadi Mátyás Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola

 2314 Halásztelek Somogyi Béla utca 50.      06-20/421-5755

OM: 200708