Keresés az oldalon

Büszkék vagyunk nyolcadikos tanulóinkra, akik magyarból és matematikából is az országos átlag fölötti pontszámot értek el a központi írásbeli felvételi vizsgán.

Gratulálunk nekik!

Sárközy Luca 7.a osztályos tanulónk a Kazinczy-díj Alapítvány "Szép Magyar Beszéd" verseny területi fordulóján 1. helyezést ért el, ezzel tovább jutott az országos döntőbe.

Ebben a tanévben is megrendezték a már hagyományosnak számító matematikai versenyt a taksonyi Taksony Vezér Német Nemzetiségi Általános Iskolában. A megmérettetésen a Halásztelki Hunyadi Mátyás Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola diákja, Tóth Mátyás a harmadik helyen végzett.

A 3., 4. osztályosoknak szervezett területi versenyre a térség településeinek - Szigetszentmiklós, Dunaharaszti, Áporka, Halásztelek és Taksony – több ezer diákja közül választották ki a legjobb matematikusnak számító harminc tanulót.  

A Hunyadi iskolát két harmadik osztályos és egy negyedikes diák képviselte, közülük a 3. A osztály tanulója, Tóth Mátyás végzett a harmadik helyen.

Felkészítője, Kapás Valéria tanító elmondta, hogy a versenyen elsősorban logikai gondolkodást igénylő feladatokat kellett megoldani, ezért különösen fontosak az itt elért eredmények.

 A jövő hónapban tovább folytatódnak az országos és területi matematikai találkozók, s a fiatalok már most készülnek a Zrínyi és az Orchidea versenyre.

Kapás Valéria hangsúlyozta: egy-egy jó eredmény eléréséhez elengedhetetlen a diákok tehetsége, de szükség van a megfelelő motiváltságra, érdeklődésre is a tudáshoz, amit tehetséggondozással, külön foglalkozásokon fejlesztenek a pedagógusok.

Delbács Nauszika tanárnő szervezésének köszönhetően a Magyar Tudományos Akadémia Wigner Fizikai Kutatóközpontjának nyílt napján vettünk részt. A Hunyadi Iskola a téma iránt érdeklődő 8. osztályos, és gimnazista tanulói a Magyar Tudomány Ünnepe keretében látogattak el Csillebércre, az egykori Központi Fizikai Kutató Intézetbe.

A különböző iskolák tanulóit és kísérőiket a kutatóközpont igazgatója fogadta, mesélt nekik az intézmény múltjáról, majd a kutatóközpont munkatársai kíséretében 12 labort, és az Intézet adatközpontját nézhettük meg. Választásunk szerint 3-3 kutatóhelyet látogattunk meg 6-9 fős csoportokban, s az ott dolgozó kutatók elmagyarázták, mivel foglalkoznak, milyen kísérleteket végeznek. Először olyan laborban jártunk, ahol az egészségügyi vizsgálatokhoz hasonló röntgensugarakkal végeznek vizsgálatokat. A röntgensugarak segítségével meg tudják állapítani, hogy egy-egy tárgy, például egy kép festékei milyen anyagokból készültek, esetleg van-e egy másik kép is a látható festmény alatt.

Vendéglátónk mosolyogva válaszolt egyik tanítványunk kérdésére, miszerint, ők nem dolgozni, hanem tulajdonképpen játszani, legkedvesebb tevékenységüket végezni járnak a munkahelyükre. A készülék, amivel megnéztük egy ezüst(ként vásárolt) gyűrű alkotó anyagait, az ő két éves munkájának, fejlesztésének az eredménye, és ilyen sehol máshol nincs a világon.

Sétánk második állomásán a fúziós energia előállításával, ennek érdekes nehézségeivel ismerkedtünk. A gyerekek ismét hallhatták az örök törvényt, miszerint energiát előállítani nem lehet, csak valaminek a már meglévő energiáját tudjuk felhasználni. Ha az atommagon belüli részecskéket egyesítik, akkor nagy mennyiségű energia szabadul fel. Itt azt tanulmányozzák, hogyan lehetne ezt ipari körülmények között előállítani. A részecskék ütköztetéséhez ugyanis többek között hihetetlenül magas hőmérsékletre van szükség.

A következő állomáson a környezetünkben lévő természetes és a mesterséges sugárzásokról volt szó. Megnézhettük a kutatólabort, ahol a különböző sugárzó anyagokat is vizsgálják. Láttuk, védőeszközként milyen ólomból készült „téglákkal” vették körbe a mérőhelyeket, milyen mérőműszereket használnak. Itt a gyerekek a kézbe vehettek egy kicsi üvegcsét, amelyben higany volt, illetve megnézhették, hogyan folyik a higany a kicsi üveg tálkában, hogyan viselkedik a folyékony fém mozgatás hatására.

Végül még a nem Newton-i folyadékok furcsaságait is láthattuk.

Nagyon fontosnak érzem azt, amit a fúziós energiáról szóló ismertetőt tartó fiatal kutatótól hallottunk. Több száz fizikusra és több ezer mérnökre, technikusra van szüksége ma és a közeljövőben Magyarországnak…

Kedves Tanítványaink! A pálya- és iskolaválasztáskor (is) gondoljatok a természettudományokra, a tudományos és a műszaki pályákra! 

A Wigner Fizikai Kutatóközpont által kínált foglalkozások a következők voltak: 1. „Nanogyémánt az orvostudomány szolgálatában” 2. „Hatékony fémanalízis, avagy miből van az ékszerem?” 3. „Múzeum a gyorsítóban – régészkedés protonokkal” 4. „Milyen messze van az űr?” 5. „Megmérjük a láthatatlant” – Részecskefizikai detektorok 6.  Adatközpont látogatás 7. „Egykristályok növesztése optikai kutatásokhoz / Atomok sorakozó” 8. „Új anyagokat építünk a jövő szolgálatában” 9. „Miről beszélgetnek az idegsejtek az agyban?” 10. „Komplex folyadékok - szemcsés anyagok” 11. „Radioaktív elemek környezetünkben: természetes és mesterséges radioaktivitás” 12. „Magfúzió - Kutatás egy fenntarthatóbb jövőért”.

Bebesi Dalma

A szokásoktól eltérően szombaton is gyermekzsivajtól voltak hangosak január 6-án a Hunyadi iskola termei. Az iskolacsalogató keretében több mint száz gyermek és a szüleik ismerkedtek az intézménnyel, a pedagógusokkal. Olyan 6 évesek, akik szeptembertől már nem óvodába járnak, hanem kisdiákok lesznek.

Örökre meghatározhatják az ember életét azok az élmények, amelyeket az iskolában szerez, legyen az tudás, felnőttek, gyermekek közötti kapcsolat, egymás iránt érzett tisztelet vagy ennek az ellenkezője, egy-egy tantárgy szeretete. Jól tudták ezt azok a felelősen gondolkodó szülők, akik ellátogattak a Hunyadi iskolacsalogató rendezvényére.  

A színes programsorozat keretében Szerényiné Sándorházi Anikó igazgató bemutatta az iskolát a látogatóknak, akik ezt követően csoportokban, a jövendő elsősök osztályfőnökének irányításával, az alsós tanítók segítségével különböző programokon vettek részt.

A kicsik beültek az iskolapadba, és nagy örömmel válaszoltak az egér segítségével a digitális táblán feltett kérdésekre. Olyannyira tetszett nekik a foglalkozás, hogy alig akartak tovább menni, s átadni a helyüket a következő csoporttal érkező gyermekeknek. A digitális tábla egyébként sok szülőnek is újdonságnak számított, és a felnőttek is érdeklődéssel figyelték az „óra” menetét.

Egy másik tanteremben kézműves foglalkozáson vettek részt a gyermekek, a tornateremben műanyag ütővel kergették, terelgették a labdát hangos biztatások kíséretében. Nagyon ügyesek voltak az apróságok. Az aulában ez idő alatt egy másik csoport körjátékon énekelt, játszott.

Rendkívül érdeklődők, nyitottak, motiváltak voltak a gyermekek, látszik, hogy várják az iskolát, amiben remélhetőleg sok örömük telik szeptembertől.

(avagy: mindegy, hogy min utazunk, a lényeg, hogy haladjunk)

Hát ismét megrendeztük: immáron 5. alkalommal.  Lehetetlen is máshogy nézni ezt a művünket, mint NAGYON BÜSZKÉN! Minden egyes évben egyre ügyesebbek vagyunk és egyre több gyereket mozgatunk meg! A házi versenyünkön csúcsot döntöttünk: 29 indulónk volt! A helyzet azonban az, hogy egy szavalóverseny, csakúgy, mint a mesemondóverseny, a népdaléneklő verseny, a farsangi felvonulás, vagy a gyereknapi „Ki mit tud?”-unk nem csak a gyerekekről szól ám! Hanem a szülőkről, akik támogatják a kis és nagyobb pulyákat, fuvarozzák őket, lelket öntenek beléjük, noszogatnak és irányt mutatnak, a pedagógusok hadáról, akik a milliónyi tennivalót bevállalják, hogy egy színvonalas rendezvény összejöjjön és az” iskola a második otthonunk” zászló alatt masírozva fuvaroznak, lelket öntenek, noszogatnak, irányt mutatnak. Az Iskoláról, ami otthont ad a rendezvénynek, az. Alapítványról, Tankerületről, Önkormányzatról, akik erkölcsi és anyagi támogatásának köszönhetően vannak szép ajándékok, oklevelek, édesség és terülj-terülj asztalka a vendégeknek – pont, mint a mesében!

Na jó, a gyerekekről is szólnak e rendezvényeink J Azokról, akiknek csillog a szeme – mint a képeskönyvek illusztrációiban, akikben van érdeklődés, kedv és erő, hogy egy-egy ilyen kihívásnak megpróbáljanak megfelelni. Mert bizony mondom néktek, hogy igen nehéz a színpadon állni! Én már csak tudom – hisz sosem álltam ott és nem is szeretnék! J De vannak itt még győzelemre ítélt harcosok…

Ezen a szavalóversenyen, mint a tavalyin, vagy az azelőttieken gyönyörűek a versek. Gyönyörűek a gyerekek, akik többnyire díszbe öltözve ünnepként élik meg a különleges lehetőséget, hogy megmutathatják, mit tudnak. Még sosem ejtettünk szót azonban arról, hogy mi mozgatja ezeket a fényben táncoló kis lelkecskéket.

A motivációk színes spektruma szivárványként borul ránk: persze vannak pici ufók köztünk, akik a versek szépségéért, dallamáért,  mondanivalójáért tanulnak verset;  van, akit a beígért 5-ös  és dicséret mozgat; van, aki anyának-apának szeretne megfelelni, vagy azért jön, mert jött a Józsi, meg a Juli is és azt mondták, hogy jó buli lesz. Olyanról is hallottunk, akit a majdan kiosztásra kerülő csokika indított el az úton, és van, aki nemes egyszerűséggel győzni érkezett. Dicsőséget remélt. Mindannyian jó helyen jártak november 30-án és december 7-én a Hunyadi Mátyás Általános Iskola és Gimnázium Koncerttermében a házi és a területi angol nyelvi szavalóversenyen!

Reméljük, hogy mindannyian megtalálták, amit kerestek, vagy ha nem, hát van elég kitartásuk, hogy tovább keressenek, tovább dolgozzanak. Végül is fogunk mi még ilyen versenyt rendezni, lesz még szőlő, lesz még lágy kenyér….

Boldog Új Évet!

 

2017. területi angol szavaló verseny eredmények

Alsósok:

1. Dalányi Noel (Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola)

    Hague Dóra (Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola)

2. Kondor Zétény (Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola)

3. Kiss Natália (Széchenyi István Általános Iskola)

5-6. osztályosok:

1. Vadas Kinga (Hunyadi Mátyás Ált. Isk. és Gimn.)

    Hague Róbert Denis (Battyhány Kázmér Gimnázium)

2. Dányi Vivien (Hunyadi Mátyás Ált. Isk. és Gimn.)

3. Almási Bence (Hunyadi Mátyás Ált. Isk. és Gimn.)

7-8. osztályosok:

1. Ladjánszky Dániel (Baktay Ervin Gimnázium)

2. Sárközi Luca (Hunyadi Mátyás Ált. Isk. és Gimnázium)

3. Forgó Fanni (Hunyadi Mátyás Ált. Isk. és Gimn.)

Gimnazisták:

1. Faragó Emese (Baktay Ervin Gimnázium)

    Hermann Bianka (Hunyadi Mátyás Ált. Isk. és Gimn.)

2. Tarnóczy Vilmos (Hunyadi Mátyás Ált. Isk. és Gimn.)

3. Vizi Sarolta (Baktay Ervin Gimnázium)

Közönségdíjasok:

              Holodov Anna Katarina (Hunyadi Mátyás Gimnázium)

              Forrai Soma (Hunyadi Mátyás Gimnázium)

Decemberben rendezték meg a Bocskai István Református Oktatási Központ műfüves pályáján a Bozsik torna legutóbbi találkozóját. A meccssorozaton kiválóan szerepeltek a Hunyadi iskola ifjú focistái.

 A korábbi utánpótlás-programok pozitív tapasztalatait ötvözve indította újra 2012 nyarán a Magyar Labdarúgó Szövetség a Bozsik-programot. A torna célja azeurópai színvonalú és elismertségű utánpótlás-nevelési rendszer kialakítása, a tehetségkutatás és a tehetségek fejlesztése, a labdarúgás megszerettetése, megismertetése széles körben. A verseny és képzési rendszer megfelel az UEFA és a FIFA szakmai követelményeinek.A gyermekek egyesületi programok, illetve óvodai, iskolai foglalkozások keretében bűvölhetik a labdát, és szakemberek vezetésével ismerkednek meg a labdarúgás fortélyaival.

Természetesen a Hunyadi iskolában is nagy sikere van a különböző fociprogramoknak, s különösen izgalmas, amikor az iskola csapata más intézmények focistáival mérkőzik meg.

A Bocskai Buborékban megrendezett decemberi találkozón 4 csapat, a halásztelki Hunyadi, a Bocskai iskola, valamint a szigethalmi Széchenyi és a tököli Weöres iskola diákjai mérték össze tudásukat.

Az eredmények a következőképpen alakultak:

Hunyadi - Bocskai 3:3

Hunyadi - Széchenyi (Szigethalom) 6:0

Hunyadi - Weöres (Tököl) 4:2

A Hunyadi Mátyás iskolát Takács Benedek, Sziklai Benett, Fülöp Máté, Kiss Máté, Vadászi Viktor, Nagy Balázs, Schaibli Attila és Giuliani Marcello képviselte.

A fiatal labdarúgókat az iskola testnevelő tanárai, Deák Zsolt és Helgert Szabolcs labdarúgó edzők készítették fel. 

IMG 4645

Arany János születésének 200. évfordulója alkalmából szavalóversenyt hirdetett az Országos Széchényi Könyvtár, valamint a Magyartanárok Egyesülete és a Magyar Olvasótársaság. A Közép-Magyarország régió versenyére Székesfehérváron került sor 2017. november 13-án.

Sárközi Luca, a Hunyadi Mátyás Általános Iskola 7.a osztályos tanulója lelkesen készült a versenyre. A Toldi című elbeszélő költemény második énekét szavalta, majd A lepke című verset adta elő.

IMG 8448c85dd2fc07ee10ba7e79fac8c296 V

Felkészültsége, szavalatából is kitűnő versszeretete a zsűri által is dicséretet kapott. Kálnay Adél költő, mint a zsűri elnöke, külön is méltatta Luca szép kiejtését, természetes, értő előadásmódját. Luca oklevele mellett a Szent István Király Múzeum és a Vörösmarty Mihály Könyvtár különdíját is elnyerte.

Gratulálunk Luca szép szerepléséhez!

Szabóné Kőrös Ilona

Zsúfolásig megtelt a Hunyadi Mátyás Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola aulája február 24-én, Mátyás napján. E jeles napon a Hunyadi-gála keretében mutatkoztak be az iskola diákjai zenével, tánccal, énekkel, verssel, színpadi darabbal az érdeklődő közönségnek.

P2249872

Már hetekkel korábban lázasan készülődtek a diákok, a felkészítő pedagógusok a nagy eseményre. A kórus folyamatosan próbált, alakultak a különböző koreográfiák, gyakorolták a lépéseket a táncosok, memorizálták a verseket, a szövegeket a szavalók, a színpadi darabok előadói. A folyosókon, az udvaron népviseletet, reneszánsz ruhákat vittek a lányok, a fiúk, szinte hallani lehetett a kikeményített, szépen vasalt viseletek, a selyem, brokát ruhák suhogását. A várakozás, készülődés izgalma érződött a levegőben.

S mire elérkezett Mátyás napja, összeállt a program, mindenki tudta a szövegét, akkor is fújta a dallamot, ha álmából felébresztették, a lábában érezte a tánc ritmusát, karjában a forgatások lendületét. Nagyon, nagyon sok munka volt a fiatalok és tanáraik háta mögött…

A Hunyadi-gála vendégeit, Juhász Zoltánné az iskola igazgatója köszöntötte. Az igazgató emlékeztetett arra, hogy a gálát hagyományosan az intézmény névadója, Mátyás király neve napja alkalmából tartják meg, Mint mondta, idén változtattak a műsoron: korábban elsősorban a reneszánsz hagyományokat, művészeteket elevenítették fel a fellépő diákok, most azonban szélesebb körből merítettek a szervezők, a program összeállítói Kovács Judit tanárnő vezetésével.  Az előadáson az iskola közel száz diákja segítségével bepillanthatnak a magyar nyelv és irodalom, a hon- és népismeret, a természettudományok, a zene, a vizuális kultúra, a testnevelés, az idegen nyelvek, a történelem és az ének tantárgyak által megismert világba.

Először a magyar nyelv és irodalomhoz kapcsolódva az alsó tagozatos vers- és versesmese-mondó verseny nyertesei szavaltak. Varga-Dudás Csenge 1. b osztályos diák

Julia Donaldson-Axel Scheffler: A majom mamája című verses meséjét mondta el (felkészítő tanító Csehné Szűcs Hajnalka volt), majd Kovács Milán 2. c osztályos tanuló előadásában Romhányi József: Hal-dalát (felkészítője Gyenes Bernadett), Lázár Anna, a 4. b-ből Sipos Gábor: Mondd, neked mit jelent a szó: barátság című versét (felkészítője Cul Mária), Csikós Diána 3. b-s tanuló előadásában Békés Márta: Vers a versmondó versenyről című művét halhatta a közönség (a felkészítő Ocskóné Kovács Mónika volt).

A vendégek örömmel hallgatták a verseket és sokakban megfogalmazódott a kérdés: hogy tudták megtanulni és ilyen szépen elmondani ezeket a hosszú költeményeket ezek a kis gyerekek?

A hon- és népismeret órákon tanultakat idézte meg Taligás Dóra Anna, 2. a osztályos tanuló, aki az A juhásznak jól van dolga kezdetű népdalt (felkészítője Kapás Renáta volt), és a 3.b osztályos Szendrey Zalán Zsolt, aki a Szegény legény vagyok én című dalt adta elő (felkészítő Jelencsik Valéria). Mindketten szerepeltek korábban az iskolai népdaléneklési versenyen, amelyen az első helyet szerezték meg.

Ezt követően feltűntek a színpadon azok a szép viseletek, amelyeket korábban az iskola folyosóin oly gonddal, szeretettel vittek a fiatalok. A gimnazistákból álló néptánccsoport Magyarbődi párválasztóján röpködtek a szoknyák, fordultak a legények, dobbantak a csizmák (a felkészítő Lázárné Bakó Krisztina volt). Igazán vidám hangulatot varázsoltak a fiatalok.

P2249867

Ám mindannyian tudjuk, hogy a diákélet nem csak zenéből, táncból, a művészetek tanulmányozásából áll, hiszen el kell sajátítani a matematika, fizika, kémia, földrajz, biológia alapvető törvényszerűségeit is. A felső tagozatosok tudósok vitája keretében idézték meg a természettudományok világát, s ezúttal is kiderült, hogy a különböző szakterületek csak egymás eredményeit figyelembe véve szolgálhatják az emberiséget. (A felkészítő Kovács Judit volt.)

A Hunyadi alapfokú művészeti iskolaként nagy hangsúlyt fektet a zenei képzésre, amelyről ez alkalommal Fekete Olívia Csajkovszkij Kórus (felkészítő Bozsokiné Németh Gabriella),  Csordás Enikő Anna pedig Mozart Musette (felkészítő: Ruszányuk Szandra) című művének zongoraelőadásával tett tanúbizonyságot. Mindeközben a kivetítőn a 2. d osztályos tanulók, a zenék által ihletett alkotásait láthatta a közönség.

A szünet előtt a 4. c osztályos tanulók a testnevelés, a sport különböző területeihez kapcsolódva mutatták be a testmozgás szépségét, örömeit (felkészítő Halmai Henrietta).

A szünetben a résztvevők megtekinthették a gimnazista tanulók munkáiból összeállított reneszánsz ihletésű alkotásokat, öltözeteket (felkészítő tanár László Andrea, aki az aula dekorációját is megálmodta). S míg a büfében kínált finomságokat, süteményeket, üdítőket fogyasztották a vendégek, a fejük felett színpompás holló sereg repkedett. Az iskola legkisebb, alsó tagozatosait képviselte mindegyik madárka. Saját kezükkel és nagy szeretettel alkották őket a kicsik, ezek a madarak ritkábbak és értékesebbek a fehér hollóknál.

A jótékonysági büfé bevételét gyermekprogramokra, díjazásra, eszközvásárlásra és a jelmeztár bővítésére fordítja az iskola.

A szünet után elsőként az idegen nyelvi képzéshez kapcsolódva láthatott különböző előadásokat a közönség. Az ír tánccsoport Celtic Kitten produkcióját mutatta be (felkészítő Tóth Adrienn),  Molnár Boglárka 10. a osztályos tanuló William Shakespeare: All The World's A Stage, Színház az egész világ néven híressé vált monológját adta elő angolul (felkészítő Szalai Edina), a 9. a-s Varga József Dániel Christian Morgenstern: Das Wasser című művét mondta el németül (felkészítő Mód Kinga).

Az iskola bolgár nyelv oktatásának reprezentálásaként pedig a 6.a osztályos Miskolczi Gréta és Forgó Fanni Atanasz Dalcsev: Rodina című hazafias költeményét adta elő (felkészítő Kovács Gergely Lajos).

Természetesen ezúttal is megidézték a reneszánsz hangulatát a műsor összeállítói.  Nagy sikere volt az 5. évfolyamos diákok előadásának, melyben az élet fontos eseményeit adták elő reneszánszkori és mai magyar nyelven. Kovács Judit szövegén igazán jól mulattak a vendégek, s maguk a szereplők is.

A 8. évfolyamos végzős diákok pedig díszes selyemruhákba öltözve méltóságteljes reneszánsz táncot adtak elő (felkészítő Lázárné Bakó Krisztina). Felemelő pillanatok voltak, méltók a névadóhoz, a Hunyadi iskolához, az iskola hagyományaihoz.

Az est végén az iskola kórusa a Hallelujah című dal magyar változatát adta elő Bozsokiné Németi Gabriella zongora, Halmai Ágnes bőgő és Varga József Dániel dob kíséretével, Ruszányuk Szandra vezényletével.

DSC 0386

Zárásként pedig az összes szereplő a színpadra vonult, s a kórussal együtt énekelte el a Sulidalt, melynek sorai méltán képviselik az iskolát, az iskola szellemiségét.

„Sosem leszünk teljesen egyformák, és pont ez a szép benne. 
Van a te kis világod és van az én kis világom. 
Néha találkozunk és egymásra csodálkozunk: 
Nézd, pont olyan vagy, mint én, vagy éppen teljesen más!
Tőled és tőlem szép, színes a világ!”

Fiedler Annamária

 

P2249867 COLLAGE

A képgaléria megnyitásához kattintson a képre!

 

Hunyadi Mátyás Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola

 2314 Halásztelek Somogyi Béla utca 50.      06-24-474-231

OM: 200708